Olimp High Endu :: AriniAudio
W Jakiej Klasie Wzmacniacz? Gryphon Antileon i Diablo

W Jakiej Klasie Wzmacniacz?
Bezpośrednie Porównanie i Analiza Techniczna
The Gryphon Antileon i The Gryphon Diablo

Czysta klasa "A". Klasa mieszana "AB". Wyjaśnię Tobie jak naprawdę to działa. Praktycznie i bez nadmiernego wnikania w elektronikę. Dobrze to wiedzieć jeśli naprawdę chcesz wycisnąć maksymalne rezultaty ze swoich zestawów głośnikowych.

Do dyspozycji są dwa odmienne wzmacniacze od jednej manufaktury. Budzą one skrajne emocje. Bezpośrednie porównanie zostało przeprowadzone w dobrze przygotowanym i zrównoważonym, budowanym przez wiele lat systemie audio z dwoma parami kolumn głośnikowych.

The Gryphon Antileon :: 100% Klasy A
Do Pełni Szczęścia Sporo Brakuje

Jeśli nie chcesz ani lampy, ani normalnego wzmacniacza, to pewnie zastanawiasz się nad piecem w czystej klasie A.

Antileon to gigantyczny wzmacniacz o zawrotnej mocy. Punkt pracy tranzystorów stopnia końcowego oraz ich ilość powodują, że kondensatory blanszują się w temperaturze 60 st. C. To oznacza, że musisz wymienić wszystkie elektrolity raz na kilka lat.

Jak gra? Jak dobrze podrasowany wzmacniacz lampowy. Brzmienie Antileon'a jest bardzo specyficzne. Ciepłe, kremowe i ograniczone na skrajach. Pozostałe aspekty są OK.

Brak należytej rezerwy prądowej powoduje, że wyraźnie brakuje najniższego basu, a i góra jest mocno ograniczona. Wzmacniacz ten nie wysterowuje prawidłowo kolumn Sonus Faber, co wyraźnie ogranicza dynamikę przekazu muzycznego. Podczas słuchania gęstych, szybkich i najmocniejszych fragmentów utworu, pasmo ulega zauważalnej kompresji i obraz dźwiękowy chwilowo zamazuje się. Jest to wyraźnie odczuwalne i bardzo przykre w odbiorze.

Z głośnikami Focal Utopia brzmienie nabiera pazura na górze, ale niskie rejestry zupełnie tracą energię. Wprawdzie Antileon ugrzecznia nieco Utopie, jednak brak dynamiki zupełnie psuje wrażenia muzyczne.

The Gryphon Antileon :: "Tylko" 50% Klasy A
Dużo Lepsza Historia

Antileon posiada możliwość ustawienia procentowego udziału klasy A. Fajny bajer. Ustawienie 100% to nie jedyna opcja warta sprawdzenia. Pewnie zastanawiasz się teraz jakie zmiany zachodzą w brzmieniu po przełączeniu w tryb klasy mieszanej 50% ? Proszę bardzo:

W tym ustawieniu poszerza się zakres kontroli nad dźwiękiem. Pasmo rozbudowuje się lekko w górę i w stronę niskich rejestrów. Dochodzi trochę najniższego basu. Przyznam, że nie są to duże zmiany. Są też dość trudne do określenia, ponieważ dźwięk w tym ustawieniu zyskuje dokładniejszy i bardziej konturowy obrys. Odpowiada za to zwiększona ilość średnicy. To może zdezorientować i wprowadzić w błąd podczas analizy i interpretacji brzmienia.

Podsumowując: Pasmo lekko się poszerza, brzmienie pogłębia i zyskuje na dynamice, ale jednocześnie zwiększa się twardość dźwięku. Dziwne. Oczekiwałem nie tego, ale wulkanu energii, połączonego z detalami, niesamowitą górą i eteryczną przestrzenią.

Zmiany nie są duże. Z głośnikami Sonus Faber Amati Futura pasmo nadal pozostaje ograniczone, a do tego gdzieś znika miękkość i subtelność słyszana z trybu czystej klasy A. Nie pies, nie wydra.

The Gryphon Diablo
Wzmacniacz o Klasycznej Budowie

Diablo to znakomity wzmacniacz, który trzeba umieć właściwie wykorzystać. Zupełnie inna bajka. Jest czterokrotnie tańszy, ale jego budowa jest uzasadniona technicznie. Wygląda trochę dziwacznie, ale można to polubić. Antileon też piękny nie jest. Jak to High End.

Diablo gra diabelsko: Efekty przemyślanej konstrukcji słychać od pierwszych taktów utworów. Zarówno Focale Utopie jak i głośniki Sonus Faber Amati Futura zagrały swoim pełnym pasmem. Zwiększenie zakresu kontroli nad instrumentami jest oczywiste, a zróżnicowanie dźwięków bogate i kolorowe. W najgorętszych momentach nagrania ten wzmacniacz nadal robi z kolumnami co zechce. Poziom wysterowania jest pełny, a dynamika robi wrażenie.

Brzmienie jest jednak lekko nieokrzesane i zbyt dosadne. Jeszcze jeden krok w tym kierunku i powiedziałbym, że wulgarne. Ale nie: Gryphon stroił ten wzmacniacz bardzo umiejętnie, a pewne nieumiarkowanie było zaplanowane z góry.

Nie mam większych uwag do pasma przenoszenia, a brak kultury wynika z jego charakteru tonalnego: Najniższy bas jest lekko podkreślony. Średnica wychodzi do przodu. Góra pasma jest wspaniała. Bardzo czytelna i dokładna, ale podana w elegancki sposób. Przestrzeń znakomita i nieograniczona.

Ten wzmacniacz potrzebuje odpowiedniego systemu, np. z Sonus Faber Amati. Przyda się też dokładnie dopasowane okablowanie, np. z serii Individual (tu będzie pasowało najlepsze wykonanie: Ultimate). Skoryguje to ostatnie niuanse, wygładzi i doszlifuje brzmienie.

W Jakiej Klasie Wzmacniacz Wybrać?
Podsumowanie i Wnioski Końcowe

Oba wzmacniacze są świetne i obu można użyć do budowy wspaniale grającego, Ultra High Endowego systemu stereo, takiego jak ten pod tym linkiem.

Antileon (czysta klasa A) nadaje się do napędzana jasnych i żwawych monitorów w małych pomieszczeniach.

Diablo to wzmacniacz znakomity, a wręcz wybitny. Trzeba umiejętnie wpasować go w system i odpowiednio złagodzić jego charakter. Najlepiej nadaje się do napędzania dużych kolumn w większych pomieszczeniach.

W przypadku obu wzmacniaczy rezultaty mogą dać diabelską satysfakcję. Pod warunkiem prawidłowej ich implementacji.

Copyright ©  AriniAudio & Individual  od 2009 roku

Prawa Zastrzeżone - Rights Reserved